Ve slovenském překladu bude v nejbližších dnech publikováno v časopisu Rozmer.
Bublina, která splaskla. Tímto titulkem reagovala média v roce 2004 na
Český sen a totéž platí i v případě akce Benny Hinn
v Praze. (Ne)uskutečnila se 28. a 29. dubna pod
hlavičkou organizace Fresh Fire for All Nations. Množství věřících čekajících
na zázračného uzdravovatele Bennyho Hinna, který nepřijel, připomíná pointu
dokumentárního filmu Český sen, kdy davy koupěchtivých lidí odcházeli od makety
supermarketu, ve kterém mělo být nabízeno mimořádně levné zboží,
s prázdnou.
Mimo početnou skupinu věřících
z Prahy, dorazily na „konferenci“ také skupiny napříč neocharismatickým
spektrem z celé České republiky, ze Slovenska, z Maďarska, Polska
i vzdálenějších zemí. Avšak úsilí těch, kdo absolvovali dalekou cestu
v očekávání návštěvy jednoho z nejpopulárnějších uzdravujících
evangelistů současnosti Bennyho Hinna, nebylo odměněno. Po Křesťanské
konferenci Ohně 2015 v nich zůstala spíš jen trpká příchuť zklamání
z toho, jaké svědectví o neocharismatických křesťanech tato akce vydala.
Jakkoliv byly prezentovaným
důvodem Hinnovy absence zdravotní důvody a Boží záměr, můžeme spekulovat
i o tom, že v rozhodování, zda Benny Hinn bude vážit cestu do Prahy,
zvítězil čirý pragmatismus. Předem registrovaných účastníků byla stěží
tisícovka. Při uvážení kurzu dolar versus koruna by z akce velký zisk patrně
nebyl, tak organizátoři vybrali vstupné a obálky s penězi a Benny
Hinn věřícím jednoduše požehnal z projekčního plátna.
Je sice pravděpodobné, že Hinn
měl závažné zdravotní důvody ke zrušení své cesty, ale toto muselo být, a podle
kuloárních informací opravdu bylo, organizátorům akce známo s předstihem. Takovému
závěru nahrává i fakt, že Česká republika měla být posledním evropským
zastavením nerealizovaného Hinnova turné. Pro Italy a Němce byla nepřítomnost
hlavního pastora důvodem ke zrušení celé akce. Naproti tomu stejný postup jako
v Čechách zvolili organizátoři také na Ukrajině. O tom, že se Benny Hinn
nakonec nedostaví, informovali návštěvníky konference dávno po začátku prvního
večerního shromáždění, kde měl pastor sloužit.
Úroveň přípravy takový „vrcholný
bod programu“ předpokládala. Organizátoři vybírali vstupné velmi amatérským způsobem
- bez výdeje příjmových dokladů či stvrzenek vydávali účastníkům náramkové
vstupenky nerozlišující ani jednodenní či dvoudenní účast. Kvalita ozvučení
sálu byla i na poměry českého neocharismatismu žalostná, stejně jako
úroveň projevu vybraných řečníků i jejich tlumočníků. Co bylo provedeno
pečlivě, bylo rozmístění obálek na peníze na každé židli.
Na tomto příkladu se působivě
odhalila tvář hnutí víry v českých poměrech. Redukce celé akce na „dej
peníze a Bůh požehná“ vrcholila hlavní tezí prvního večerního shromáždění: darované
peníze v obálkách jsou semínkem, které věřící zasadí, aby Bůh jejich dar
mnohonásobně rozmnožil. Většina večera byla spojena s marnou snahou řečníků
rozpumpovat chladný a zklamaný dav obvyklými frázemi: „Neodejdeš stejný! Bůh má
pro nás požehnání dnešní den!“ a „Zatleskejme Pánovi!“
Stejně tak se vysvětlení, proč
Benny Hinn místo rad lékařů nevyužil spíše Božího daru uzdravování (ať už svého
nebo někoho ze svých nejbližších spolupracovníků), omezilo pouze na
entuziastická konstatování typu: „Bůh s námi má své plány a byl to jeho
záměr. My musíme věřit! On je mocný! Volejte Aleluja!“ Taková byla reálná
podoba „českého neocharismatického snu“.
Při shromážděních druhého dne se
nálada trochu zlepšila. Mnozí lidé reagovali nadšeně i na náhradní řečníky, projevovali
vděčnost i za to málo, co bylo prezentováno a s vírou hledali své
uzdravení a požehnání. Faktem zůstává, že nejspíš odmítli připustit, že
byli ve skutečnosti oklamáni. Tento dojem se během dopoledního shromáždění druhého
dne snažili organizátoři zastřít vykreslením soucitu se zklamáním věřících a
nabídkou vrácení vstupného. Ovšem i to se ukázalo jako prázdné gesto ve chvíli,
kdy se někteří skutečně snažili této možnosti využít. Od registrační přepážky
odcházeli pouze s částí vstupného, doznívající přednáškou o povrchnosti
své víry v uších a opovržlivými pohledy v zádech za to, že žádají
zpět peníze, ačkoli jsou na akci přítomni.
Otázkou nakonec zůstává, o jaký
typ akce se jednalo a jaký obraz vytvářela o svých účastnících. Neměla patrně žádné
misijní zaměření, její vyznění se téměř omezilo na odevzdávání obálek před údajně
živě přenášenou tváří Bennyho Hinna na velkém plátně a modlitby za uzdravení.
Po organizační stránce představovala vrchol amatérismu a pouze odhalovala jistý
degenerativní charakter hnutí víry v českém prostředí.
Těch, kteří znechuceni odešli
nebo se alespoň hluboce styděli, byl v poměru k celkovému množství lidí v
sále celkem zanedbatelný počet. Jistě i mnozí z nich zůstanou nadále
přesvědčení, že Benny Hinn má svůj mandát od Boha. Významnou množinu tvořili ti,
kdo ve snaze utvrdit především sami sebe ve víře a popřít vlastní zklamání,
prosili, přemlouvali, vysvětlovali a nakonec i odsoudili odcházející otevřeně
znechucené věřící. Představují prazvláštní hnací motor soudržnosti českých
neocharismatiků, která se projevuje i za naprosto bizarních okolností a svědčí
o tom, že lidé z těchto kruhů dokáží uspokojivě interpretovat vše. To, že
císař pán je nahý, pozná každé malé dítě. U papírové makety supermarketu také
nelze tak snadno tvrdit, že zde stojí skutečný supermarket. Ale každý, kdo má
pravou víru a Boží oheň v srdci, může prožívat, jak velmi byl požehnán a
horlivě bránit „český neocharismatický sen“.
Tereza Halasová a Jitka Schlichtsová
Ona ta touha Čechů po superlevném je tu stále. Češi rádi využívají třeba slevové kupony a výzkumy ukazují, že jsou to jednou z velmi účinných pobídek k nákupu. Ale já osobně tomu rozumím. Pokud nás tu budou dodavatelé válcovat nesmyslně vysokými cenami, chci i já nakupovat za nižší ceny. Nemůžeme mít české platy a německé ceny.
OdpovědětVymazat